Turistbyrån stänger – Kävlinge kommun tar nya grepp i jakten på besökare

Av
John Nordh

John Nordh

KÄVLINGE. Den sista september stänger turistbyrån vid Handelsplats Center Syd. Istället satsar Kävlinge kommun på turistserviceplatser, så kallade info points, utspridda på flera olika platser.

Enligt Mats Rosén, näringslivs- och turistchef på Kävlinge kommun, väljer fler och fler turister att besöka kommunen. Trots det har turistbyrån haft allt färre besök.

– Det första vi gör är inte längre att besöka en turistbyrå när vi turistar någonstans, säger han.

Istället för att ha turistarbetare samlade på ett och samma ställe, vill nu Kävlinge kommun sprida ut dem på olika platser där besökarna befinner sig. Från och med den första oktober kommer så kallade info points att finnas på sex platser: Vikingatider i Löddeköpinge, Treewalker i Ålstorp, Kävlinge golfklubb, Barsebäcks kraft informationscenter, Barsebäck resort och på Handelsplats Center Syds nya kontor på Kontorsvägen i Löddeköpinge.

En info point bemannas av befintlig personal på de olika anläggningarna. De kommer bland annat kunna erbjuda broschyrer och kartor av kommunen och närområdet, samt ge turister tips på andra besöksmål i kommunen och i Malmö/Lund-regionen.

– Tanken är att få besökare att känna sig mer välkomna och hitta nya saker som de kanske inte kan googla sig till. På så sätt hoppas vi kunna hålla kvar turisterna lite längre i kommunen, säger Mats Rosén och fortsätter:

– Detta innebär inte att kommunen avsäger sig sitt ansvar att bidra till att besökarna känner sig nöjda. Däremot lägger vi större vikt på att de olika besöksmålen tar emot turisterna. Vi kommer bland annat stötta besöksmålen med att uppdatera våra kartor, ge dem ny information och hjälpa dem med den digitala biten.

Att finnas på den digitala marknaden är viktigt i jakten på besökare, tror Mats Rosén. Därför ska Kävlinge kommun sätta ett mer tydligt digitaliseringsmål.

– Vi använder oss allt mer av det digitala när vi ska göra något. Våra utflyktsmål ska finnas på Tripadvisor och Google i högre utsträckning. Detta hänger ihop med satsningen på info points, men vi är inte riktigt redo att lansera det än.

Personalen som idag arbetar på turistbyrån i Löddeköpinge kommer att flytta till info pointen på Kontorsvägen.

Publicerad 07 September 2017 06:00

Lokaltidningen Kävlinge Nyas nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag