Dubbeldäckartågen kan bli flera år försenade

Upphandlingsstrul gör att tågen kan börja rulla tidigast 2022

SKÅNE. De nya dubbeldäckartågen ska bli Skånetrafikens flaggskepp. Planen var att de skulle börja rulla i slutet av 2019, men upphandlingen drar ut på tiden. Nu är planen framskjuten med åtminstone tre år.

Av
Anja Degerholm

Skånetrafiken gick för ett år sedan ut med att man vill satsa på en ny sorts tåg med två våningar som ska gå mellan Helsingborg och Köpenhamn. De dubbeldäckade tågen har ett par hundra fler platser per tåg, och med sex tåg i timmen innebär det möjlighet att kunna transportera 1200–1800 fler passagerare varje timme. Ett efterlängtat tillskott för de skånska pendlarna.

Planen var att komma igång i slutet av 2019, men nu grusas de planerna på grund av upphandlingsstrul. Regionpolitikerna i kollektivtrafiknämnden fick tidigare i veckan information om detta.

– Vi hade verkligen behövt ha de nya tågen på plats 2020, då slår den nuvarande kapaciteten i taket. Det är trångt ombord på de tågen som rullar i dag och vi vill få fler att ställa bilen och istället resa kollektivt, säger Stefan Svalö (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Stefan Svalö poängterar att än är inga beslut fattade, att nämnden bara fått information om situationen. Beslut väntas tas någon gång efter sommaren. Han säger att politikerna i nämnden drev på för att "skyndsamt" kunna få det nya tågsystemet, kallat System 3, att rulla. Upphandlingen av fordon var först tänkt att göras tillsammans med Mälab, som planerar och handlar upp regionaltågtrafiken i Mälardalen. Då skulle det varit klart till år 2020.

Men eftersom Skånetrafikens System 3 ska gå både i Sverige och Danmark så ställs andra krav på tågen och Region Skåne kan därför inte avropa fordon från den upphandlingen.

Nu är planen istället att göra upphandlingen tillsammans med vagnbolaget Transitio som ägs av de kollektivtrafikansvariga i Sverige, däribland Region Skåne.

– Målet är att upphandlingen ska vara klar till 2022, säger Stefan Svalö.

Om inte det går i lås kan Region Skåne tvingas göra upphandlingen själv. Då måste experter utifrån tas in, något som troligen kommer att göra att projektet drar ut ännu mer på tiden. Enligt Stefan Svalö kan det då bli uppskjutet ett par–tre år till, till 2024–2025.

Budgeten för det nya tågsystemet är 106 miljoner kronor för trafiken och 1,85 miljarder kronor för fordonen. Satsningen på System 3 ingår som en del i Skånetrafikens mål att fördubbla sina marknadsandelar till 40 procent år 2030, och att åtta av tio kunder ska vara nöjda med Skånetrafiken senast år 2025.

Publicerad 24 May 2018 12:45

Lokaltidningen Kävlinge Nyas nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag