foto: mostphotos
foto: mostphotos
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Långa väntetider på vårdcentralen i Kävlinge

Patient: "Drar mig för att gå dit"


HÖR AV DIG!

Har du erfarenheter av vårdcentralen i Kävlinge? Vi vill gärna göra vad du tycker. Hör av dig till redaktion.kavlingenya@lokaltidningen.se

KÄVLINGE. Långa väntetider och stundtals svårt att komma fram. Många kommuninvånare är missnöjda med vårdcentralen i Kävlinge. En patient som Lokaltidningen har varit i kontakt med berättar att det har gått så långt att hon drar sig för att gå dit.

I nuläget har vårdcentralen i Kävlinge fyra tjänster för specialistläkare och fem för ST-läkare. Detta skriver Sydsvenskan som nyligen uppmärksammade flera problem på vårdcentralen. Enligt tidningen är 14 300 patienter listade på vårdcentralen. Det innebär att varje specialistläkare har ansvar för 3 575 patienter. En bra bit över det mål som riksdagen satte år 2000 som säger att en specialistläkare i primärvården i genomsnitt ska ha 1 500 stycken.

En effekt av detta är det kan vara svårt att få en akuttid på vårdcentralen, enligt Sydsvenskan.

Kävlingebon Ola Bergström kontaktade vårdcentralen när han fick problem med sina ögon.

– Jag var jättesvullen, det gjorde ont och jag hade svårt att se.

Han ringde vårdcentralen prick klockan 08 när de öppnade men blev satt i telefonkö. Efter 2,5 timmar bestämde sig Ola Bergström för att åka till vårdcentralen istället.

– Jag blev uppringd när jag satt i väntsalen och fick en tid bokad senare under dagen, berättar han.

När han kom tillbaka till vårdcentralen fick han vänta 20 minuter trots sin inbokade tid.

– Läkaren tog en snabb titt och sa sedan att jag skulle gå till apoteket och köpa en kräm. Inga prover togs och det kändes lite som en chansning, berättar Ola Bergström.

Trots att ögonen blev bra igen, valde han att byta vårdcentral kort därefter.

– Jag ser mig själv som en kund och det kändes inte som att jag fick ett trevligt bemötande på vårdcentralen i Kävlinge.

Kävlingebon Camilla Mellander tar blodprov på vårdcentralen en gång i veckan. Hon berättar att hon åker dit innan klockan 08 för att hinna i tid till jobbet.

– Men jag får ändå köa utanför och oftast hinner jag i tid till jobbet men det känns stressigt varje gång, säger hon.

Camilla Mellander berättar att hon drar sig för att gå dit när det uppkommer andra besvär. En gång fick hon en sårskada som hon hade behövt sy.

– Jag får väl skylla mig själv, men jag orkade inte sitta på vårdcentralen och vänta i flera timmar. Nu har jag ett fult ärr där.

Funderar du på att byta vårdcentral?

– Nej, jag är för det mesta frisk och jobbar dessutom själv inom vården och har möjlighet att få en bedömning av läkare eller en medicinkur vid lättare grejer genom min arbetsplats. Så jag har en fördel där, men det är ju inte så det ska funka.

Sirkku Dahlberg är verksamhetschef för vårdcentralerna i Kävlinge och Lomma. Vid alltför långa väntetider innan en bedömning görs kan det finnas en risk för att patientsäkerheten påverkas, säger hon.

– Därför är det viktigt, och är vår strävan, att patienterna ska kunna få en bedömning av en sjuksköterska den dag besvären uppstår.

Hur ser du på att folk drar sig för att kontakta vårdcentralen?

– Vi arbetar ständigt med att patienterna ska känna sig välkomna till sin vårdcentral. Det är olyckligt om man drar sig för att kontakta oss. Vi finns ju här för dem.

Hur ser du på risken att patienter kanske väljer andra vårdcentraler istället?

– En stor fördel med hälsovalet är att det skapar en valmöjlighet för patienten. Risken finns när exempelvis tillgängligheten är begränsad att patienten väljer en annan vårdcentral. Det geografiska avståndet spelar också en viss roll vilket gör det viktigt för oss att hinna visa att vi arbetar för att förbättra för våra patienter innan de väljer att byta vårcentral.

Sirkku Dahlberg har svarat på Lokaltidningens frågor via mejl.


Publicerad: 20. april 2017 11:58
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Kävlinge Nya

Startsidan just nu