Foto. Mostphotos.com

Försenade turer upprör när Taxi Trelleborg tar över

Kommunen: "Naturligt att det krävs en inkörningsperiod"

KÄVLINGE. Premiärhelgen för Taxi Trelleborg som ny färdtjänst- och skolskjutsleverantör i Kävlinge har inte gått helt smärtfritt. Redan dag två hördes missnöjda röster från färdtjänstkunder som inte lyckats komma fram i växeln och under måndagen drabbades även skolelever och måltidstransporter av förseningar. Men att allt inte fungerar helt perfekt från dag ett får man ha överseende med, menar kommunen.

– Det är ett stort avtal som Taxi Trelleborg tagit över och det kommer krävas en inkörningsperiod. Men vi hyser ingen som helst oro över att de inte kommer fixa det här, säger Marina Rahm, ansvarig samordnare på Kävlinge kommun.

Inför kommunens byte av färdtjänst- och skolskjutsleverantör har oron för att lokalkännedomen ska försvinna varit stor bland kunderna. När det uppstod problem i direkt samband med övertagandet var det därför många som hörde av sig.

– Jag satt och väntade i 20 minuter i telefon. Sedan blev jag bortkopplad. Det blev det att jag fick beställa en vanlig taxi istället, säger Bent Nordström, som i helgen inte lyckades komma fram till växeln när han skulle beställa färdtjänst.

Samma problem upplevde Eva Hasselberg och hennes man under måndagseftermiddagen.

– Vi har väntat utomhus i en timme nu för att bli hämtade. Min man som är förlamad fryser så han skakar. Alla har förståelse för att de är nya, men när man inte kan nå dem utan att först sitta och lyssna på musik i luren i 45 minuter känns det lite väl nonchalant, säger hon.

En del störningar drabbade även skolskjutsarna och måltidstransporterna under måndagen.

– Denna morgon fungerade inte alls. Först fick sonen en upphämtningstid fem minuter efter att hans första lektion börjat och sedan kunde de inte hitta hit. Det hela slutade med att de helt struntade i att hämta honom då chauffören var tvungen att åka till nästa kund, berättar en pappa, vars barn har rätt till färdtjänst för att ta sig till skolan.

– Min son har ADHD och att komma i tid är väldigt viktigt för honom. När det som i dag inte kommer någon skjuts alls blir det helt kaos, säger han.

Cemal Adigüzels, Vd för Taxi Trelleborg, beklagar de förseningar som varit under de inledande dagarna.

– Tyvärr stämde inte de uppgifter gällande turerna som vi fått. Det gjorde att hela tidsschemat sprack, vilket är beklagligt, säger han.

Taxi Trelleborg har nu ägnat måndagen till att rätta den felaktiga informationen.

– Vi har under dagen hört av oss till samtliga föräldrar för att ta reda på vilka tider respektive barn ska till skolan så att vi kan skapa oss en korrekt bild över turerna, säger han.

På Kävlinge kommun hyser man heller ingen större oro över att dagens problem ska upprepas.

– Överlag har det gått bra. Det har varit lite strul med skolskjutsarna, vilket även medförde att maten kom in sent, men det tycker jag man kan ha överseende med första dagen. All information har kanske inte överlämnats korrekt och det krävs att alla rutiner sätter sig. Men vi har en god dialog med taxibolaget och de visar på en stor vilja att allt ska bli rätt, säger Marina Rahm.

Om någon trots allt skulle känna att det inte fungerar framöver uppmuntrar kommunen dem att höra av sig.

– Det måste alltid vara första steget. Om vi inte får kännedom om vad som är fel är det svårt att få det rätt.

Publicerad 03 December 2018 16:51