Elevrådets ordförande Leona Heartfield fick den stora äran att klippa bandet.

Elevrådets ordförande Leona Heartfield fick den stora äran att klippa bandet. Foto: John Nordh

Nu flyttar eleverna in i helt nya lokaler: "Det känns väldigt bra"

Nya byggnaden anpassad efter skolans pedagogik

KÄVLINGE.

Bygget har pågått länge – under ett och ett halvt år för vara exakt. Därför var många elever på Rinnebäcksskolan glada över att äntligen kunna flytta in i en helt ny skolbyggnad som invigdes under måndagen.

Av
John Nordh

Efter en fanfar framförd av två skolkamrater är elevrådets ordförande Leona Heartfield i klass 5B redo med saxen. Hon klipper bandet och till jublet från Rinnebäcksskolans elever och personal är skolans nya byggnad officiellt invigd.

I byggnaden, som är i två plan och sammanlagt 530 kvadratmeter stor, går nu Rinnebäcksskolans femteklassare. Även musik- och bildundervisningen för skolans samtliga elever och fritidsverksamheten för årskurs 4 till 6 kommer från och med nu att äga rum i den nya skolbyggnaden. Rinnebäcksskolan har under fler år haft ett utökat elevantal. De nya lokalerna ska nu möta behovet och kommer göra skolan mindre trångbodd.

Leona Heartfield är glad över att äntligen kunna flytta från skolbarackerna där hon och hennes klasskamrater har haft sitt klassrum under en lång period.

– Det känns väldigt bra. Där vi satt innan var det ganska dåligt ljudisolerat så man hörde mycket som hände utanför klassrummet. Luften var heller inte så bra. På vintern var det kallt och på sommaren var det varmt. Nu när vi går i nya lokaler så kommer detta bli mycket bättre och då tror jag att vi kommer ha det lättare för att lära oss, säger hon.

Rinnebäcksskolans elever deltog i invigningen av den nya skolbyggnaden.

Rinnebäcksskolans elever deltog i invigningen av den nya skolbyggnaden. Foto: John Nordh

Rinnebäcksskolan arbetar med kooperativt lärande som är ett sätt att strukturera samarbete mellan elever i klassrummet. Eleverna arbetar i par eller i lag genom att lösa olika problemställningar. På så sätt vill man öka elevernas måluppfyllelse och deras sociala sammanhållning.

Ledorden stavas "kreativa lärmiljöer". En viktig del i arbetet med att skapa så bra kreativa lärmiljöer som möjligt är att inreda lokalerna på ett sätt som passar pedagogiken. Rinnebäcksskolans rektor Peter Westergård förklarar:

– Kooperativt lärande fungerar inte om eleverna sitter i rader och stirrar på varandras ryggar. Istället har vi runda bord där de sitter vända mot varandra. Snart kommer vi också få små mattor som eleverna kan ta fram om de vill sitta på golvet i grupper och arbeta tillsammans, säger han och berättar att man har valt höga bord så att eleverna både kan stå och sitta när de arbetar.

– Vi vill göra arbetsmiljön så bra som möjligt. Inte bara för våra elever utan också för våra lärare.

Rinnebäcksskolans rektor Peter Westergård höll tal – och spelade trummor under invigningen.

Rinnebäcksskolans rektor Peter Westergård höll tal – och spelade trummor under invigningen. Foto: John Nordh

All musik- och bildundervisning på skolan ska ske i den nya byggnaden.

All musik- och bildundervisning på skolan ska ske i den nya byggnaden. Foto: John Nordh

Publicerad 04 February 2019 13:57