Ester Strand får lite inledande hjälp av graffitikonstnären Fabio da Rocha. Sedan är hon redo att måla på egen hand.

Ester Strand får lite inledande hjälp av graffitikonstnären Fabio da Rocha. Sedan är hon redo att måla på egen hand. Foto: John Nordh

Elever blev graffitikonstnärer för en dag

"Kul att få prova på något helt nytt"

LÖDDEKÖPINGE.

"Graffiti är så mycket mer än bara klotter på en vägg". Orden är Fabio da Rochas, graffitikonstnären som har hållit workshops för åttondeklassarna på Tolvåkerskolan. Kul men svårare än förväntat blev omdömet.

Av
John Nordh

Det börjar lite trevande. Flera elever har svårt att veta hur långt ifrån duken sprayburken ska hållas för att få rätt bredd och intensitet på färgstrålen. Men efter instruktioner från Fabio da Rocha och Alejandra Pizarro, som håller i workshopen, börjar det flyta på. En grupp bestämmer sig för att måla utifrån ett rymdtema, en annan en tropisk solnedgång och en tredje en ängel uppe bland molnen.

Agnes Kjellberg och Ester Strand i klass 8E är två av eleverna som deltar i workshopen. Detta är första gången de provar att måla graffiti.

– Det var jätteroligt, men jag trodde inte det skulle vara så svårt, säger Ester och får medhåll av Agnes.

– Det är en speciell teknik, säger hon.

Graffitimålningen är avslutningen på workshopen. Eleverna har tidigare under dagen fått se en film om graffitikonstens historia och skissat sitt namn i form av olika figurer på ett papper.

Stor koncentration krävs när en målar graffiti. På bild: Filippa Fjellström.

Stor koncentration krävs när en målar graffiti. På bild: Filippa Fjellström. Foto: John Nordh

Workshopen finansieras med hjälp av medel från statsbidraget Skapande Skola. Målet är att elever ska få tillgång till kulturens alla uttrycksformer och att deras möjligheter till eget skapande ska öka.

Fabio da Rocha, mer känd under artistnamnet LIMPO, har arbetat med Skapande Skola i tre år och har målat graffiti i över 25 år. Han började sin bana i Salvador i Brasilien och är idag en erkänd graffitikonstnär.

– Graffiti är så mycket mer än klotter på en vägg. För mig blev det ett sätt att uttrycka mig som ung. På grund av dyslexi hade jag svårt för att skriva men genom graffitin fick jag lära mig genom att rita figurer och uttrycka mig på det sättet, säger han.

Fabio da Rocha och Alejandra Pizarro håller i workshopen.

Fabio da Rocha och Alejandra Pizarro håller i workshopen. Foto: John Nordh

Tolvåkerskolan arrangerar aktiviteter genom Skapande Skola cirka två gånger per termin. Tidigare har skolan haft besök av bland annat interaktiva teatergrupper och mangatecknare.

– Skapande Skola ger eleverna en möjlighet att prova på att jobba med något nytt och det är berikande, säger Eva Landén, arbetslagsledare på Tolvåkerskolan.

Ester Strand och Agnes Kjellberg tycker det är både roligt och nyttigt att få ett avbrott från det vanliga skolarbetet.

– Det är bra att få slippa att sitta i klassrummet och anteckna ibland och istället få lära sig på andra sätt. Kul är det också att få prova något helt nytt som man kanske inte har tid till på fritiden, säger Ester.

Det dröjer inte länge innan färgstarka motiv börjar växa fram.

Det dröjer inte länge innan färgstarka motiv börjar växa fram. Foto: John Nordh

Graffitimotiv börjar ofta med en skiss på ett papper. Ester Strand provar att skriva sitt namn med hjälp av olika bokstäver och figurer.

Graffitimotiv börjar ofta med en skiss på ett papper. Ester Strand provar att skriva sitt namn med hjälp av olika bokstäver och figurer. Foto: John Nordh

Skapande skola

Statsbidraget Skapande skola ska stärka samverkan mellan skolan och det professionella kulturlivet.

Målet är att elever ska få tillgång till kulturens alla uttrycksformer och att deras möjligheter till eget skapande ökar.

Skapande skola utgör ett komplement till skolornas egen kulturbudget.

Källa: Kulturrådet

Publicerad 13 March 2019 00:00