En majoritet av Taxi Trelleborgs fordon drivs enligt Sydsvenskans uppgift på diesel.

En majoritet av Taxi Trelleborgs fordon drivs enligt Sydsvenskans uppgift på diesel. Foto. Adobe Stock

Krav på fossilfritt sattes åt sidan vid upphandling – skulle blivit för dyrt

Nu kräver Miljöpartiet skärpning

KÄVLINGE. När Kävlinge upphandlade färdtjänst och skolskjuts 2017 valde man att bortse från kommunens miljömål om fossilfritt bränsle av kostnadsskäl, ett val som nu kritiseras av miljöpartiet.

– Har man beslutat en sak i kommunfullmäktige måste det efterlevas av såväl kommunstyrelse som förvaltning. Annars är det inte lönt att sätta upp några mål och visioner. Vi tycker att det slarvas lite väl mycket just nu medvetet eller omedvetet, säger Lars Lundström för Miljöpartiet i Kävlinge.

I strävan att bli Sveriges bästa boendekommun beslutade politikerna i Kävlinge 2015 att hela organisationen ska vara energieffektiv och fossilbränslefri. När färdtjänst och skolskjuts skulle upphandlas två år senare valde man dock att bortse från kravet på fossilfritt av kostnadsskäl.

– Man ville ha en liten aktör och förmodade då att man inte skulle ha råd att investera i den typen av fordon, säger Lars Lundström, vars parti nu riktar kritik mot beslutet.

Miljöpartiet i Kävlinge som i samband med upphandlingen, som Taxi Trelleborg senare vann, ingick i ett samarbete med de borgerliga partierna, ska enligt egen utsago ha klagat på att miljömålet åsidosattes.

– Vi framförde våra synpunkter redan då, men fick inget gehör. Vi tycker det blir väldigt konstigt om vi ska ha flera aktörer och alla inte kan leva upp till de krav och mål som satts upp i kommunen.

Annsofie Thuresson (M) ordförande i omsorgsnämnden, dåvarande socialnämnden påpekar att Miljöpartiet satt med i den konstellation som 2017 tog beslutet och att deras tolkning då var att det anlitade företagets bilar inte räknades in i kommunens fordonsflotta och därmed inte innefattades av de miljömål som satts upp.

– Vi har ett krav på miljöbilar i avtalet, men att kräva helt fossilfritt skulle öka kostnaden för färdtjänsten vilket skulle drabba en grupp människor som inte har så mycket resurser. När det är dags för nästa upphandling är det möjligt att vi ser annorlunda på saken, säger hon.

Enligt uppgift i Sydsvenskan består Taxi Trelleborgs fordonsflotta dock bara delvis av miljöbilar och majoriteten av dem drivs på diesel.

– Att det ska vara miljöbilar är ett krav vi har och något som vi kontinuerligt följer upp. Vi gjorde en avtalsuppföljning senast förra veckan. Jag har dock inte fått resultaten av den än, säger Annsofie Thuresson.

Publicerad 16 April 2019 00:00