Marie Lundell var med om en bussolycka på Botulfsplatsen i Lund. Nu är hon kritisk till hur Skånetrafiken har skött efterspelet.

Marie Lundell var med om en bussolycka på Botulfsplatsen i Lund. Nu är hon kritisk till hur Skånetrafiken har skött efterspelet. Foto: Privat

Marie fick glassplitter över hela kroppen: "Grät när jag åkte buss första dagarna efter olyckan"

Missnöjd med hur ärendet har hanterats

KÄVLINGE/LUND.

När två stadsbussar kolliderade på Botulfsplatsen i Lund fick Marie Lundell glassplitter över hela kroppen. Hon blev både chockad och fick ont i kroppen efter olyckan. Nu är hon kritisk till hur Skånetrafiken har hanterat efterspelet.

Av
John Nordh

Händelsen utspelade sig dagen innan valborg. Marie Lundell och hennes kollega satt på en stadsbuss på Botulfsplatsen i Lund. När bussen de åkte med skulle köra iväg kom den för nära en annan buss. Den andra bussens sidospegel krossade fönsterrutan där Marie och hennes kollega satt. Marie, som var närmast rutan, fick en dusch av glassplitter över sig.

– Det var glas överallt, till och med innanför byxorna, säger hon.

Efter kollisionen fick samtliga passagerare evakuera bussen. Enligt Marie frågade busschauffören aldrig hur hon eller hur hennes kollega, som är gravid, mådde.

– När alla var ute stängde han dörrarna och körde iväg. Jag och min kollega fick gå bort till bions toaletter och plockade bort alla glasbitar, berättar Marie Lundell.

Hon blev chockad av händelsen och tycker fortfarande att det är mycket jobbigt att åka buss.

– De första dagarna grät jag. Men jag måste åka stadsbuss för att ta mig till jobbet eftersom jag inte har något körkort. Nu tänker jag noga på var jag ska sitta varje gång jag åker.

Glasbiten på bilden hittade Marie i sina byxor.

Glasbiten på bilden hittade Marie i sina byxor. Foto: Privat

Utöver en bekräftelse på att hennes ärende har mottagits efter att ha ringt till Skånetrafikens kundtjänst, hade Marie Lundell fortfarande inte fått någon återkoppling från varken Skånetrafiken eller företaget som kör bussen när det hade gått över en vecka sedan olyckan.

– Jag har inte ens fått en ursäkt, det känns jättekonstigt. Hur ska vi vilja åka med dem om de behandlar sina kunder så? Jag önskar att busschauffören hade frågat hur jag mådde och om jag behövde hjälp. Istället var det min kollega som fick ta hand om mig. Busschauffören kanske också var i chock men där fanns flera andra på plats. Någon borde frågat hur jag mådde, säger hon.

Ord står mot ord. Enligt Mikael Rosengren, affärschef på Skånetrafiken, är rutinen efter en olycka att chauffören ska säkerställa att alla passagerare mår bra och att hen ska vara behjälplig vid behov. Han bedömer att föraren gjorde det han skulle efter olyckan.

– Enligt informationen jag har fått ska föraren ha haft en dialog med personen och frågat om hon behövde ambulans. Hon ska då ha sagt att det var lugnt och att hon själv skulle ta bort glassplittret, säger han.

– Det stämmer helt enkelt inte, min kollega kan intyga det, säger Marie Lundell.

Mikael Rosengren menar dock att man har brustit i rutinen att utbyta kontaktuppgifter i kommande försäkringsfrågor.

– Det skulle så klart ha gjorts så att hon fick veta var hon skulle vända sig och så att trafikföretaget skulle få reda på vem hon är, säger han.

Publicerad 09 May 2019 11:08