Skoda Fabia Combi:

Rymlig småkombi

Av
Ian Maasing

TEST. Volkswagen med dotterbolagen Audi, Seat och Skoda arbetar i stort sett efter samma princip som den svenska lastbiltillverkaren Scania, som numera också ingår i Volkswagen-sfären.
Man utgår alltså från ett antal väl beprövade moduler, alltså bottenplattor, motorer, kraftöverföringar och övrig teknik. De olika bolagen får därefter gå i modullådan och sätta ihop egna modeller och sätta en egendesignad kaross ovanpå alltihopa.
När det gäller Skoda Fabia har man alltså valt samma bottenplatta som för Seat Ibiza och Volkswagen Polo, men har en kaross som är något större och mer upprät. Även i kombiversionen Combi känns således Skoda Fabia något rymligare än släktingarna från Spanien och Tyskland.
Skoda Fabia Combi med längden 426 centimeter, bredden 173 centimeter och höjden 149 centimeter rymmer fyra vuxna och ett barn. Karosshöjden ger ett obesvärat insteg och en vilsamt hög och luftig, men dragfri sittposition både fram och bak. Föraren får en god överblick och kan lätt manövrera bilen in i trånga parkeringar.
Bagageutrymmet är stort, 530 liter med det delade baksätets ryggstöd i normalläge och 1395 liter med ryggstöden nedfällda. Under golvplattan finns en fullstor hjulbrunn utan reservhjul. Tyvärr hittar vi bara en nödreparationssats där. Ett riktigt reservhjul kostar extra.
 

Förarstolen är inte alltför åtsittande och kan pumpas upp tillräckligt högt. Ratten ligger väl till hands och instrumenten är lättavlästa. Foto: Ian Maasing

Förarstolen är inte alltför åtsittande och kan pumpas upp tillräckligt högt. Ratten ligger väl till hands och instrumenten är lättavlästa. Foto: Ian Maasing

Åkkomfort är god. De lite mjukare vinterfriktionsdäcken bidrar till fjädringskomforten, och en säker kurshållning parad med en lugn och precis styrning som inte påverkas av vägbanans ojämnheter. Antisladdsystemet behöver sällan ingripa eftersom bilen i sig är så lugn och förutsebar i häftiga nödmanövrer.
Testbilen har en direktinsprutad fyrcylindrig 1,2-liters bensinmotor med turbo som går jämt och tyst. Motorn har en handflatestor turbokompressor som överladdar inloppsluften när man trampar ner gaspedalen och då kvickt ger en markant ökning av drivkraften, nästan som på en diesel! Eftersom den är en bensinmotor och inte en diesel drar den dock 30 procent mera bränsle. Vi bokförde 0,65-0,70 liter per mil i vårvindar friska.
Sammanfattningsvis går Volkswagens tjeckiska dotter Skoda från klarhet till klarhet. Förra året såldes mer än 1,1 miljoner bilar globalt, vilket var rekord. Detaljarbetet på den testade Fabia Combi ger ett gediget intryck. Allt känns så stadigt med den rymliga kompaktvagnen Fabia Combi, och den ser riktigt fräck ut i den tilltuffade version, Scoutline, där man sminkat med plastbitar i front, akter och utmed skärmar och trösklar. Frågan är bara om veckans testbil, Skoda Fabia Combi Scoutline TSI 90, ska kosta 182 400 kronor?

Fyra höga sidodörrar gör det lätt att komma i och ur bilen om man inte är alltför lång av sig. Innanför den stora och högt öppnande bakdörren finns det ett rejält lastutrymme på 530 liter. Foto: Ian Maasing

Fyra höga sidodörrar gör det lätt att komma i och ur bilen om man inte är alltför lång av sig. Innanför den stora och högt öppnande bakdörren finns det ett rejält lastutrymme på 530 liter. Foto: Ian Maasing

Skoda Fabia Combi TSI 90 ScoutLine

Tillverkad i: Tjeckien.
Typ: 5 dörrars 5 personers kombi.
Mått/Vikt: längd 426 cm bredd 173 cm, höjd 149 cm axelavstånd 247 cm, tank 45 l tjänstevikt fr 1192 kg.
Motor: 4 cyl 1197 cc, direktinsprutad bensin turbo
effekt 90 hk/66 kW, vridmoment 160 Nm–1400 r/m.
Kraftöverföring: framhjulsdrift, 5 växlar.
Hjulupphängning: fram fjäderben, bak halvstel axel.
Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 10,4 m.
Bränsleförbrukning: 4,7 l/100 km vid bl körning  
CO2: 107 g/km  
Prestanda: 185 km/h, 0-100 km/h 11,0 sek 
Fordonsskatt: 360 kr
Pris: fr 153.600 kr
Testbilens pris: 182.400 kr

Publicerad 24 April 2017 07:00

Lokaltidningen Kävlinge Nyas nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag