Nya BMW X4 xDrive 25d är en crossover med en suvs höga och robusta nedre del och en coupés lägre övre del.

Nya BMW X4 xDrive 25d är en crossover med en suvs höga och robusta nedre del och en coupés lägre övre del. Foto: Ian Maasing

BMW X4: Sportig crossover coupé

TEST.

BMW:s mellanstora stadsjeep med coupéstuk X4, på BMW-språk kallad SAC, Sports Activity Coupe, kommer nu i en ny generation. Bilen har vuxit på de flesta ledder och därigenom fått ett säkrare och mer dynamiskt formspråk. Nosen är omarbetad med större njurar, strålkastarna har ändrat form, bakdelen har blivit snofsigt lägre med utdragna, mer diskreta bakljus, och interiören har piffats upp litet här och var. Bra jobbat!

Av
Ian Maasing

Man känner igen linjerna från storasyskonet X6, men X4 ser inte lika vulgär ut som X6 och är dessutom nättare. Tittar man extra noga på överdelen påminner den mycket om BMW 3-Serie Gran Turismo. Korsar man den med suven X3 får man crossovern X4.

Nya BMW X4 xDrive 25d, är 475 centimeter lång, 192 centimeter bred, 162 centimeter hög och har ett axelavstånd på 286 centimeter. Markfrigången är 20 centimeter. Jämför man måtten med BMW X3 ser man att flera av dessa överensstämmer med varandra.

Crossover-karossen gör att taket ligger så högt upp att man utan svårigheter kan kliva i och ur bilen, såväl fram som bak.

Crossover-karossen gör att taket ligger så högt upp att man utan svårigheter kan kliva i och ur bilen, såväl fram som bak. Foto: Ian Maasing

Trots bilens nedsvepta coupétak kommer fyra-fem passagerare lätt i och ur bilen och sitter bekvämt och luftigt på de tillräckligt höga sätena. Personerna i baksätet bör inte vara längre än 180 centimeter eftersom det sluttande taket inte ger tillräcklig med huvudhöjd. Under den stora bakluckan finns ett bagagerum som rymmer 525 liter med ryggstöden uppfällda och 1430 liter med ryggstöden nedfällda.

Det tekniska fungerade bra tidigare och har överförts i stort sett oförändrat till nya X4. Den permanenta och elektroniskt reglerade fyrhjulsdriften fördelar drivkraften i lämpliga portioner till fram- och bakhjulen och bilen går betryggande stadigt genom hela fartområdet och ligger platt som ett strykjärn i kurvorna utan att kännas alltför sportvagnsbetonat stötig! Elektroniken samverkar med den dynamiska kursstabiliseringen och ser till att bilen inte sladdar på tvären och välter.

Bilen går således stadigt såväl på motorväg som på lös sand och lera. Någon riktig terrängbil är den inte, men det är inga problem att ta sig till stugan på den spåriga och hala skogsstigen. Det är bara att lätta på gasen och låta bilen kravla vidare.

Väl utformad förarplats med reglage nära till hands och lättavläsbara instrument. På rutan framför föraren kan man med hjälp av en Head-up display omedelbart se hur fort det går.

Väl utformad förarplats med reglage nära till hands och lättavläsbara instrument. På rutan framför föraren kan man med hjälp av en Head-up display omedelbart se hur fort det går. Foto: Ian Maasing

Med sin fyrcylindriga 2-liters diesel och dubbla turbon uppnås maxeffekten 231 hästkrafter och ett vridmoment på hela 500 Newtonmeter. Med så mycket muskler accelererar bilen från stillastående till 100 km/h på sportvagnssnabba tiden 6,8 sekunder! På fartfria tyska Autobahn pinnar den på i 230 km/h, och lättar man på gaspedalen nöjer den sig med 0,75 liter per mil blandad körning!

(Bildtext) Nya BMW X4 xDrive 25d är en crossover med en suvs höga och robusta nedre del och en coupés lägre övre del. Foto: Ian Maasing

(Bildtext) Crossover-karossen gör att taket ligger så högt upp att man utan svårigheter kan kliva i och ur bilen, såväl fram som bak. Foto: Ian Maasing

(Bildtext) Väl utformad förarplats med reglage nära till hands och lättavläsbara instrument. På rutan framför föraren kan man med hjälp av en Head-up display omedelbart se hur fort det går. Foto: Ian Maasing

Fakta

BMW X4 xDrive 25d

Tillverkad i: USA.Typ: 5 dörrars 5 personers SUV/Crossover.

Mått/Vikt: längd 475 cm bredd 192 cm, höjd 162 cm axelavstånd 286 cm, tank 60 l tjänstevikt fr 1882 kg.

Motor: 4 cyl 1995 cc, direktinsprutad twin-turbodiesel, effekt 231 hk/170 kW, vridmoment 500 Nm–2000 r/m.

Kraftöverföring: permanent fyrhjulsdrift, 8-växlad automat.

Hjulupphängning: fram fjäderben, bak multilänk.

Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 12,1 m.

Bränsleförbrukning:

NEDC: 5,6 l/100 km vid bl körning.

CO2: 148 g/km.

WLTP: 7,2 l/100 km vid bl körning.

CO2: 188 g/km.

Prestanda: 230 km/h, 0-100 km/h 6,8 sek.

Fordonsskatt: 6.795 kr.

Pris: fr 519.500 kr.

Testbilens pris: 780.100 kr.

Publicerad 10 November 2018 00:00