Nya Jeep Cherokee ser ut som en äkta Jeep ska göra! Titta bara på grillen med sina typiska sju vertikala öppningar och den enkla, kantiga designen utan några modebetonade krusiduller.

Nya Jeep Cherokee ser ut som en äkta Jeep ska göra! Titta bara på grillen med sina typiska sju vertikala öppningar och den enkla, kantiga designen utan några modebetonade krusiduller. Foto: Ian Maasing

Jeep Cherokee: Ansiktslyft med nya motorer

PROVKÖRNING.

Man kan säga att föregångaren till våra dagars stadsjeepar eller suvar egentigen var Jeep Wagoneer från 1963. Det var en personbilsbetonad Jeep som enligt tillverkaren var den första fyrhjulsdrivna bilen som man kunde få med automatisk växellåda. Den sexcylindriga radmotorn var på 3,8 liter och 142 hästkrafter. Med längden 467 centimeter, bredden 192 centimeter och höjden 163 centimeter var den måttligt stor enligt amerikansk måttstock. Framhjulen var individuellt upphängda för åkkomfortens skull medan bakhjulen fortfarande satt på en tung, stel bakaxel upphängd i bladfjädrar.

Av
Ian Maasing

Dagens motsvarighet heter Jeep Cherokee och mäter 462 centimeter i längd, 186 centimeter i bredd och 171 centimeter i höjd, och man kan säga att Jeep är en av de få biltillverkare som fortfarande håller på sina klassiska former varför man på långt håll kan se vad det är för bilmärke. När amerikanska Jeep köptes av Fiat 2012 kunde man befara att de italienska skönandarna skulle piffa till utseendet. Så blev det inte, tack och lov!

Man kommer lätt i och ur genom fyra höga dörrar och sitter rymligt och luftigt i såväl framstolar som baksäte. Bagagerummet rymmer 570 liter när baksätet är uppfällt.

Man kommer lätt i och ur genom fyra höga dörrar och sitter rymligt och luftigt i såväl framstolar som baksäte. Bagagerummet rymmer 570 liter när baksätet är uppfällt. Foto: Ian Maasing

Se bara på mellanstora suven Cherokee i sin senaste tappning. I det här fallet passar förresten den tidigare använda benämningen på suv, nämligen stadsjeep, väl in. Bilen är ju en äkta Jeep! Frontgrillen har precis som på alla andra Jeepmodeller sju enkla, vertikala öppningar, strålkastarglasen har fått ett mer moget utseende, och de raka karossidorna har fått lite mer struktur än föregångaren. Dessutom har bakpartiet gjorts om och ser riktigt bra ut nu.

Allt ser enkelt och robust ut och ger den rätta Jeepkänslan. Den höga, kantiga karossen är mycket praktisk och man kliver så obesvärat i och ur de vilsamt släta framstolarna och det höga och rymliga baksätet. Innanför den stora bakluckan är det ett hyggligt stort lastutrymme, men i den fullstora hjulbrunnen finns inget reservhjul utan bara en nödreparationssats. Som tillval finns dock ett riktigt reservhjul.

Från sin bekvämt släta och tillräckligt höga stol har föraren en god överblick över omgivningen. Instrumenten är lättavlästa.

Från sin bekvämt släta och tillräckligt höga stol har föraren en god överblick över omgivningen. Instrumenten är lättavlästa. Foto: Ian Maasing

Föraren sitter tillräckligt högt och har en god överblick över omgivningen. Testbilens 2,2-liters dieselmotor på 195 hästkrafter och vridmomentet 450 Newtonmeter samarbetar bra med den kvickt växlande niostegade automatlådan. Bilen är riktigt behändig att manövrera på stormarknadsparkeringen.

På landsväg löper bilen kursstabilt och med en vilsamt lugn styrning. Och det är inga problem med att köra på gropiga och spåriga grusvägar. Bilen håller kursen och med sin permanenta fyrhjulsdrivning drar den inte snett vid gaspådrag. Antisladdsystemet ingriper lagom snabbt och verksamt om man råkar dra på för mycket på grus.

Till Sverige kommer nya Cherokee i höst och har till att börja med en 2,2-liters dieselmotor med AWD, fyrhjulsdrift och en nioväxlad automatlåda. Priset startar på 450 000 kronor.

Under nästa år kommer en bensinversion med 270 hästkrafter och den ännu mer terränganpassade versionen Trailhawk med fördelningsväxellåda och lågväxel.

Publicerad 10 November 2018 00:00