Jojo-korten skrotas den 14 december men har man några kronor kvar går det att överföra dessa till kommande resor.

Jojo-korten skrotas den 14 december men har man några kronor kvar går det att överföra dessa till kommande resor. Foto: André Kvist

Jojo-kortet försvinner: "En stor omställning"

Skånetrafiken satsar på stor informationskampanj

SKÅNE.

När biljettsystemet förändras i mitten av december är Skånetrafiken angelägna om att alla ska få hjälp att släppa Jojo-kortet. På flera orter informerade man om det nya biljettsystemet.

Av
André Kvist

Lördagen den 14 december är tiden över för Jojo-kortet. Man anser helt enkelt att systemet med de färgglada korten är förlegat och ett nytt biljettsystem ska således på plats. Fram till helgen den fjärde advent är medarbetare ute i orter och informerar och hjälper resenärer.

– Vi informerar om det nya biljettsystemet, det är en stor omställning för många men det kommer säkert bli bra, säger Linus Fröbom som är på plats på Ystad station för Skånetrafikens räkning.

Här kan man dels få veta hur det nya systemet fungerar. Det som premieras är att köpa biljetter via applikationen. Men man kan även "panta" sina gamla Jojo-kort och se till att summorna som återstår inte går till spillo.

Skånetrafiken har träffat tusentals seniorer vid cirka 100 träffar och från den 12 till 20 december pågår en intensiv informationskampanj runt om i länet, även om den har pågått under ett antal veckor redan.

– Skånetrafiken har ett tydligt uppdrag att erbjuda alla skåningar hållbara och prisvärda resor. Vårt nya biljettsystem är designat för att stötta detta viktiga uppdrag, säger Camilla Bunke, försäljningschef.

På stationen kommer tåget in och resenärer stiger på och av. En äldre herre lämnar över tre gamla kort och ser till att få hjälp med de tekniska detaljerna.

– Frågan "vad händer nu?" är den vanligaste och hur man ska övergå till det nya systemet, säger Linus och tillägger att det kommer finnas ett kort framöver.

– Det kommer komma ett nytt kort som ersätter det gamla Jojo-kortet. Det uppmanas att använda appen men många har ju inte den. Appen är smidigast sedan så ska man kunna använda betalkort på bussarna förstås.

Skulle någon missa att ta en pratstund med representanterna under mottot "Resan framåt" så finns information på Skånetrafikens hemsida och på deras fyra kundcenter, samt kundtjänst.

Publicerad 11 December 2019 08:42