Sedan en tid tillbaka hjälper Carlos Persson och hans kollega Kent Nilsson också till med digitala tjänster. Det kan till exempel handla om att installera appar på en smartphone.

Sedan en tid tillbaka hjälper Carlos Persson och hans kollega Kent Nilsson också till med digitala tjänster. Det kan till exempel handla om att installera appar på en smartphone. Foto: John Nordh

Fixartjänsten inför digital support

"Vill ge de äldre möjlighet att hänga med i utvecklingen"

KÄVLINGE.

Samhället blir allt mer digitalt och det gäller att hänga med i utvecklingen. Därför har Fixartjänsten inom Kävlinge kommun nu infört en digital support som ett komplement till sina vanliga tjänster.

Av
John Nordh

Luftning av element, upphängning av tavlor och byte av glödlampor, proppar och batterier är vanliga uppgifter för Carlos Persson och Kent Nilsson som arbetar med Fixartjänsten i Kävlinge kommun.

Fixartjänsten riktar sig till alla kommuninvånare som har fyllt 65 år eller som har sjukersättning och har funnits i många år. Sedan några veckor tillbaka erbjuder nu Fixartjänsten också digitala tjänster. Det kan till exempel handla om hjälp med uppstart av dator, surfplatta eller smartphone eller om installation av appar.

– Vi var hemma hos en äldre man som hade en Ipad med endast SVT Play installerad. Han ville kunna göra mer med den så då hjälpte vi honom att ladda ner och installera appar som han var intresserad av, berättar Carlos Persson som varje år åker ut på runt 150 ärenden tillsammans med kollegan Kent Nilsson.

– Just nu får vi många bredbandsfrågor eftersom fibernätet håller på att byggas ut i kommunen, fortsätter Carlos Persson.

Antalet ärenden som berör digitala tjänster är fortfarande få i jämförelse med de traditionella. Men troligtvis kommer de att öka i takt med att samhället blir allt mer digitalt.

– Vi vill ge de äldre möjlighet att hänga med i utvecklingen, annars finns det en risk att de står utanför, säger Carlos Persson.

De som vill komma i kontakt med Kävlinge kommuns fixartjänst kan ringa till kommunens växel. Mer information finns också på kommunens hemsida.

Carlos Persson och kollegan Kent Nilsson åker ut på cirka 150 ärenden per år.

Carlos Persson och kollegan Kent Nilsson åker ut på cirka 150 ärenden per år. Foto: John Nordh

DIGITAL WORKSHOP

Tisdagen den 5 november arrangeras en digital workshop för kommunens äldre på Korsbackaskolan. Då kan äldre få hjälp med det mesta som hör det digitala till.

För utbildningen står bland annat skolans elever.

Publicerad 03 November 2019 00:00